tisdag 3 mars 2009

Ny krönika från Roger Trygg: En ny värld har öppnat sig

Fotboll är en märklig sport eftersom det finns så många variationer av den. Varje gång man sätter sig ner på en läktare eller framför en tv så kan man bli inspirerad och se saker man aldrig har sett tidigare. Det är tjusningen med det hela för man kan alltid lära sig av andra oavsett om man heter Fabio Capello eller Roger Trygg.

Förra veckan stillade jag min fotbollsabstinens med att titta på två fina Champions League matcher två kvällar i rad. Den första var den brillianta matchen mellan Lyon och Barcelona. Vilken fotboll det visades upp den kvällen. Matchen slutade helt rättvist 1-1 och även om jag gillar Barcelona så tyckte jag att Lyons första halvlek var så pass bra att den borde ha resulterat i en vinst.

Men jag spände min blick och tittade extra noga på hur spelarna rörde sig och försökte se hur båda lagen spelade taktiskt. En helt ny värld öppnade sig framför mina ögon. Plötsligt insåg jag hur man ska spela i ett visst system. Jag har inte förstått det innan när alla har hyllat det. Jag har skakat på huvudet och tänk i gamla banor. Så mycket jag har missat bara för att jag har varit blind.

Sättet Lyon anföll på, det snabba omställningarna och det snabba passningsspelet sårade ett stabilt Barcelona hela tiden. Samtidigt visade Barcelona upp sin magiska kompetens i bollhållandes ädla konst. Finns det något bättre lag i världen på att hålla bollen inom laget så berätta gärna det för mig.

Spelare som Messi, Xavi och Eto är bolltrollare på hög nivå. Om Lyon var spjutvassa i sin offensiv så var Barcelona som en malande fabrik som bara väntade på att få chansen att sätta kvitteringen. Det kan kallas tålamod. Att våga spela på markerad spelare är något varje lag borde träna på. Det ger så mycket. Båda lagen visade detta gång på gång och visst känns det som om det hela skapade en härlig offensiv.

Den andra matchen i fotbollsabstinenskuren var Real Madrid mot Liverpool. En match som var sämre i många avseenden. Men här såg jag ännu tydligare hur smart och offensivt vissa lag kan spela i defensiven. Det här med att dela upp mittbackarna i en fyrbackslinje och låta de täcka upp vid mittplan så att ytterbackarna kan fylla på i offensiven. Så smart att jag retar mig på att jag inte har förstått detta enkla brillianta tilltag.

Matchen slutade 0-1 vilket bara bevisar att Liverpool är ett riktigt bra lag som kan ligga och vänta på chansen för att kontra och leverera när det väl är dags. Real Madrig såg svaga ut på hemmaplan även om Cannavaro, Nuno Gomez och målvakten Casillas var fenomenala.

Poängen med det hela är att man aldrig ska sluta lära sig nya saker. Man måste söka efter kunskapen, titta under mattor och i gömda vrår efter inspirationen. Man får inte stå still i en värld som hela tiden går framåt.

Eller så tittar man på fotboll på tv och blinkar inte för en sekund. Det är fantastiskt berikande när man förstår saker och ting.

RT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar