onsdag 18 mars 2009

Miss Q bjuder på ny magiskt fin krönika "Små men starka strån"

Idag, en helt vanlig tisdag, är första dagen på länge som jag känner att våren ligger och glöder i luften. Jag kan känna vårkänslorna inom mig och det enda de vill är att komma ut i solskenet. Även om det blåser hårt utanför våra dörrar, fönster och väggar är det ändå en otrolig glädje att se solen uppe på himlen och känna den värme den ger. Än mer glädjande var det att för en gångs skull få vakna upp till en skinande sol i stället för det mörker vi sett så många morgnar förut. Tänk att nu kunna ställa sig där det är lite lä, blunda och vända upp huvudet mot himlen och bara suga in all godhet som solen erbjuder.

När jag tittar ut kan jag se hur träd, gräs och växter sträcker på sig, precis som om de vill komma närmre den värme de känner. Jag ser hur de absorberar solens strålar, jag ser hur knopparna blir större och större och jag bara väntar på att världen utanför mina väggar ska explodera i ett hav av gröna blad och färgrika blommor. Jag kan inget annat än att förväntansfullt luta mig tillbaka och bara vänta på den framtida explosion som jag vet kommer att komma.

Solen och det ganska milda vädret får mig att tänka på att spela fotboll på riktigt gräs. Känslan av att ta på sig tränings- eller matchkläderna och sedan springa ut på en mjuk, lite lätt fuktig och grön plan är otrolig och nästan lika skön som att springa ut på planen i en seriepremiär. Förhoppningsvis är det inte så länge kvar tills vi får känna de små stråna under våra dubbar för att sedan bryskt trampa ner dem mot jorden igen.

Men att trampa ner dem räcker inte för att ta kål på dem eftersom de små och gröna stråna är otroligt starka och målmedvetna om att alltid sträcka på ryggen och fortsätta växa och bli starkare. Hur många djur och människor som än trampar på dem har de en förmåga av att alltid finna styrkan att resa sig, plåstra om sig själva och sedan bli än starkare och än mer utvecklade än vad de var innan. Trots deras ringa storlek är de alltså i mina ögon större än många människor här i världen.

Det är denna vilja och målmedvetenhet jag vill uppleva och se hos Råå IF:s damlag denna säsong. Viljan och glöden av att inte vika ner sig, även om det inte alltid går som förväntat eller önskvärt. Viljan och glöden av att hela tiden vilja växa och utvecklas, både på och utanför plan. Viljan av att alltid resa sig efter varje fall och viljan att tillsammans uträtta något stort. ”Härifrån till evigheten är det inte långt.” Kan alla plocka fram denna vilja, glöd och strävan kommer vi att kunna uträtta något stort, som vi kanske inte trodde var möjligt. Om vi tar ett steg i taget och håller alla vägar öppna kommer det att bli en fantastisk och oförglömlig säsong, det är jag fast besluten om.

Special quotes from Miss Q

”Ibland måste folk få tveka för att ta reda på vad som är viktigt.”

”Hela världen är en rad av underverk, men vi är så vana vid dem, att vi kallar dem vardagsting.”

”Lycklig är den, som inte sörjer över vad han saknar, utan glädjer sig över vad han har.”

”Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn´t do than the ones you did. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

”Historien visar alltid hur du har uppfört dig. Den visar om du har uppfört dig korrekt och med respekt för andra eller om du bara sett till dina egna intressen. Historien visar helt enkelt om du är trovärdig.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar