fredag 6 februari 2009

Miss Q: Inspirerande ord

Det finns tillfällen då vi inte klarar av att stå emot världen ensamma. Det finns tillfällen då vi verkligen behöver någon eller några som kan hjälpa oss att bära tyngden som vi bär på våra axlar eller i våra hjärtan. Det finns de dagarna vi önskar att vi slapp be om det, dagar då vi har så mycket tankar i huvudet att vi inte kan orientera oss från punkt A till B längre. Jag tror att vi aldrig går ensamma genom dessa tider. Att det alltid finns någon godhjärtad själ som vakar över oss. En vindpust som leder oss i rätt riktning och skänker den lilla styrkan och det lilla modet som behövs för att orka fortsätta.

Det mest underbara med att ha en sådan person i sin närhet är känslan av att inte vara ensam. Världen runt omkring dig kan vara väldigt grym ibland och det är inte alltid man orkar le. Därför ska man vara glad om man har en sådan person som kan gräva upp dig ur djupet. Någon som kan ta din hand och ge dig både det mod och den styrka som krävs för att hitta tillbaka till rätt väg. Den relation som utvecklas mellan er är ovärderlig och det finns absolut ingenting som kan ersätta personen om den försvinner. Därför är det viktigt för dig att verkligen värna om och vara tacksam för den kraft som personen ger dig.

För länge sedan satt jag och pratade med en vän till mig och vi kom till slut in på att diskutera begreppet inspiration och vad det står för. Han sa att inspiration, för honom, innebär ”något som väcker en känsla av att man kan klara av mer än man tror från början eller något som väcker en passion att sträva framåt”. Jag minns än idag att jag satt och nickade och höll med om varje ord han sade.

Den korta mening han uttalade var vackert formulerad samtidigt som den var sanningsenlig och trovärdig. Jag blev lycklig men glömde sedan bort den korta mening som fått mig på bra humör. För några dagar sedan hittade jag så denna mening återigen. Det var ett kärt återseende och samma glädje jag kände första gången omfamnade mig igen. Det kändes bra eftersom allt det negativa doldes bakom det positiva. Minnena från det förflutna samlades och vällde upp inom mig och jag var tillbaka i det gamla välkända. Tryggheten från förr kom tillbaka till mig och den värmde och skyddade mig från den omvälvande tid vi nu lever i.

Inspiration och motivation har alltid varit som en grogrund till att utvecklas och bli en bättre fotbollsspelare och enligt mig är de två grundkomponenter till att stjärnorna idag är just stjärnor. Rätt mängd inspiration och motivation kombinerat med stöd från andra, lite talang, vilja och mod gör att man kan komma långt här i världen. Längre än vad man kanske hade kunnat tro från början. ”Forma din framtid, annars gör andra det åt dig.”

När jag var yngre och spelade fotboll för att det var kul växte hela tiden en strävan inom mig. En strävan mot högre höjder och tuffare utmaningar. Jag har nu tagit några steg i denna riktning, vilket visar att rätt kombination av egenskaper gör att du kan ta ett eller flera steg framåt på din utvecklingsstege. Det viktigaste är att hitta en eller flera person som kan dra upp dig ur mörkret, att inte sluta tro på dig själv och din omgivning samtidigt som du inte ger upp när det inte går som du vill.

Special quotes from Miss Q

”Låt inte oro stå i vägen för drömmarna.”

”Det finns en lång historia om en fågel som älskade att flyga. En dag, när han var högt uppe i luften, började det regna. Fjädrarna blev så tunga att när han försökte landa, så bröt han vingen. Tiden gick och fågeln blev bättre. Han ville flyga men hur han än försökte var det något inom honom som hindrade honom att lyfta. Dag efter dag försökte han, och dag efter dag höll hans rädsla honom nere. Men så en dag kom en stark vind och lyfte honom högt upp i himlen. Han fällde ut sina vingar och insåg att han kunde flyga.”

”Det handlar inte om pengar, det handlar om att vara stolt över det man gör.”

”Det är genom att ta hand om svagheter och rädslor som vi når de riktigt stora framgångarna.”

”Historien visar alltid hur du har uppfört dig. Den visar om du har uppfört dig korrekt och med respekt för andra eller om du bara sett till dina egna intressen. Historien visar helt enkelt om du är trovärdig.”

Miss Q

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar