onsdag 27 maj 2009

Inför kvällens magiska final i Champions League i Rom

Ikväll spelas den ärofyllda finalen i världens bästa turnering för klubblag. Nere i Rom har spanjorer och engelsmän nu samlats för att lyfta fram två av världens i särklass bästa lag. Fantastiska Barcelona mot ännu mer fantastiska Manchester United.

Ljusblå Hjärtan har analyserat och vridigt på de flesta spelidéerna dessa två magiska lag har visat och kommit fram till följande analys.

Att Manchester United ses som favoiriter i vårt läger är inte så konstigt. Vi är uppväxta med de röda djävlarna sen barnsben då Bryan Robson, Jesper Olsen och Eric Cantona skojade i engelska högsta divisionen.

Numera är United en lagmaskin värd namnet. Vi tycker speciellt mycket om mittbackarna Ferdinand och Vidic samt kanske världens mest hårt jobbande lirare Wayne Rooney. Rooney är inte direkt en fager lad men fotboll det kan han. Däremot hoppas vi såklart på att snygge-Ronaldo överglänser sig själv imorgon. United har en hel drös fina lirare som, när det klaffar, kör över vilken lag som helst. Det lär bli full fart framåt för Sir Alex mannar och kan United smälla in ett mål i första 20 så är Barcelona så gott som redan förlorare.

Barcelona då, dessa bolltrollande Tapas-ätande lirare från Katalonien? Ja, dom är ju precis lika fantastiska som United vilket är lite retligt. Barca är ett lag som faktiskt kan bjuda på barntillåten fotbollsporr, se bara deras slakt av Real Madrid för några veckor sedan. Spelare som Messi, Iniesta, Henry, Etó och den absolut bästa Xavi går inte av för hackor.

Vi har aldrig riktigt lärt oss hur man uttalar X-avis namn men vilken spelare, världens just nu bästa i våra ögon. (Om Rooney är osnygg är Xavi farligt lik Hernadez i Miami Ink) Hans spel, blick och tillslag är i vackraste världsklass! Sen gör Carlos Pujols Joey Tempest frilla också sitt när det gäller image på plan!

Barcelona kommer att hota United kosntant med sitt sätt att hålla i bollen, spela snabbt på få tillslag och deras supervassa anfallstrio Henry, Eto och Messi (mannen utan ansiktsuttryck) lär inte lämna Uniteds backlinje utan jobb.

Vi tippar med hjärtat och säger att finalen slutar 2-3 även om vi starkt reserverar oss för ett tronskifte detta året då Barcelona lika väl kan vinna med 3-1.

Nyfikna som vi är så kollade vi med Råås finest om deras tankar inför matchen. Vi valde slumpmässigt ut några lirare och ledare från världens bästa ljusblå lag och ställde tre kluriga frågor...

1. Ikväll spelas finalen i Champions League mellan Barcelona och Manchester United i Rom. Vilka förväntningar har du inför finalen och hur kommer du att se matchen?
2. Är det två välförtjänta finallag eller tycker du att något annat lag borde ha varit i final?
3. Hur tror du matchen slutar?

Linda "Söder" Söderström, Taktfast Ytterback

1: Kommer att se den hemma i soffan med goda nötter och kanske coca-cola. (om träningen ikväll blir bra)

2: Det är absolut dom två lagen som förtjänar att vara i final, spelar underbart underhållande fotboll.

3: Barcelona vinner med 2-1

Charlotte "Lotta" Nilsson, Mittfältsklippa

1. Jag ser fram emot en spännande final och hoppas på att få se skönspel från båda lagen. Matchen kommer jag att se hemma hos goda vänner.

2. Helt klart två värdiga finalister!

3. Hoppas naturligtvis på vinst för Manchester United! =)

Emma Andréasson, Kvick kantspringare

1. Jag kommer sitta bänkad i soffan och kolla på matchen med en skål popcorn tror jag och jag är väldigt spänd eftersom jag håller på Barcelona så jag hoppas verkligen att Barcelona får igång sitt spel och rullar boll som dom är mycket mycket duktiga på.

2. Ja det tycker jag att det är. Visst Barcelona hade lite tur men inget mig emot ;D.

3. Tyvärr tror jag att Manchester vinner men jag hoppas verkligen att Barca vinner!!

Tobias "Pelle" Aldgård, The Coach
1. Jag har enorma förväntningar på finalen. Framför allt har jag enorma förväntningar på mitt all time favvolag Barca. De lirar en fotboll som jag inte trodde fanns i denna dimensionen. Men hur jag ska se matchen är jag lite osäker på. Funderar på att antingen sitta stencool i soffan med ett par vänner och trycka i mig chips efter en god middag. Alternativt så kommer jag hoppa, skrika, gömma mig bakom soffan och allt annat man gör när man är nervös. För ingen kan veta hur matchen ska arta sig, och egentligen kvittar det så länge rätt lag vinner.

2. Barca är i final, det är egentligen det enda laget som är värt att vara där, på herrsidan. Råå IF Dam borde givetvis varit där om det handlat om damfotbollens champions league. (Pellegrini sticker ut hakan)

3. Den slutar med en 4-2 seger i förlängningen för Barca. Allt för spänningens skull. Bara timmar kvar till detta monster till match!

Jenny "Saxen" Olofsson, Goalgetter

1. Finalen kommer blir den bästa på länge, framför TV-n med gurka och dippa. :) Laddar upp med att se Häljarp-Råå!

2. Det är dom 2 bästa lagen i Europa, så det kan inte bli bättre.

3. Jag hoppas verkligen att Barcelona vinner, men tyvärr tror jag det blir United vinst med 3-2!

Sandy "Lill-Xavi" Lännerberg, Playmaker

1. Hoppas på en bra match med mkt mål och fint lir! Kommer se den hos mig med ett gäng kompisar. Lite snacks (Lang har önskat Nachos & Guacemale.. vet ej hur de stavas) så bara att lyda :)

2. Ja de tycker jag, 2 lag som spelar bra och rolig fotboll.. de vinner ju varsin liga så är ju två av Europas bästa lag....

3. Är ju ett United fan så hoppas på.... 3-2 till United.
Sandra "Slennung" Lennung, Mittfältsmotor
1. Jag hoppas på en fantastisk match med två lag som ger allt, både offensivt och defensivt. Jag vill inte se något hålla tillbaka, utan full fart framåt. Tyvärr kommer jag nog inte ha möjlighet att se den, så jag får söka uppdateringar på annat håll.
2. Det är verkligen två lag som förtjänar att vara i finalen. United har varit dominanta i England under en längre tid och Barca har presterat fantastisk fotboll, speciell denna säsong.
3. Jag tror Barca vinner med uddamålet!

Vs.


Let´s get it ooooooonnnnn!!!!

3 kommentarer:

  1. Råås egen Piqué27 maj 2009 kl. 23:48

    Vad ska man säga... united var med i tio minuter sen fanns det bara ett lag på plan. Det spanska mästarlaget spelade ut ett annat så kallat mästarlag. Venga Barcelona!!!

    SvaraRadera
  2. Magkänslar var rätt, finns bara ett lag som är bäst för stunden! Impad av hur avslappnat Barca lirade! Härligt, härligt.

    SvaraRadera
  3. Medgångssupporters... ;0) Vilka lag håller ni egentligen på? Inget som gick till final va?

    SvaraRadera