söndag 19 april 2009

Ljusblå Hjärtan Intervju med Per Söderkvist, General Manager Råå IF Dam

Ljusblå Hjärtan bjuder på en fin intervju inför A-lagets seriepremiär med General Manager Per Söderkvist. Den är full med allvar men också som vanligt kompletterad med en stor portion härlig humor.

Per, du valde sent förra året att ta ett steg tillbaka i organisationen för att ta hand om målvaktsträningen, vad har gjort att du nu valt att gå tillbaka till att vara huvudansvarig för Damlaget?

Jag fick förfrågan om jag vill ta hand om det igen. Omständigheterna och den korta tiden fram till seriepremiären spelade in en hel del, tror jag. Sen kände jag helt klart en saknad efter fotbollen.

Var det ett enkelt beslut att ta?

Det var inte ett helt enkelt beslut att ta. Anledningen att jag slutade var mitt arbete som innebär oregelbundna tider. Arbetet har jag ju kvar så det blir ett pussel för att få ihop det på bästa sätt. Det känns i alla fall som jag tog rätt beslut, det är roligt att vara igång igen.

Kommer spelidén att skilja sig från föregående år eller kommer du att bygga vidare på det du och dina kollegor påbörjade på förra året?

I det stora hela kommer det vara som förra året. Det blir några små justeringar i både försvars och anfallsspel. Bland annat kommer vi göra sju mål varje match på hörna ;)

Vad anser du är lagets styrka just nu?

Viljan att utveckla kollektivet till en bättre enhet.

Vad behöver förbättras i de olika lagdelarna?

Det finns en heldel att titta på här. Vi behöver bli mer fokuserade ända från målvakt till avbytarbänk. Försvaret behöver börja ta lite enklare beslut i vissa lägen. Jag har funderat på om vi ska beordra spelarna att titta på Disney Channel, så att vi kan få lite mer fantasi till anfallsspelet...

Vi har snappat upp ett rykte om att årets målsättning är en topp 5 placering i årets division 3 serie, kommer du att sätta högre mål eller håller du fast vid detta?

Det är en rimlig målsättning för gruppen att ha. Vi har mycket nya unga tjejer som är med och slåss om platserna i år. Själv har jag nog lite högre mål än så. Jag vill vinna varje match, gör vi det så hamnar vi högre än topp 5. Vi ska dock vara nöjd om vi hamnar på över halvan efter säsongen.

Ni kommer att möta många nya lag, vilket måste vara roligt, vad tror du laget kommer att få möta för sorts motstånd? Tidigare har till exempel Göinge lagen alltid varit tunga att möta, tror du de sydligare lagen har en annan spelstil?

Jag har en känsla av att Malmö gängen är lite ettrigare. De springer lite mer, är lite tuffare och kämpar lite mer. Det gäller att vi står upp sätter till ordentligt. Vi ska inte behöva be om ursäkt när vi är på plan.

Hur ser läget ut i truppen inför seriepremiären mot Team Sandby, har du startelvan klar eller avvaktar du till söndag?

Startelvan är klar! Vi saknar en heldel spelare som är skadade. Hade jag haft alla friska hade konkurrens situationen varit annorlunda, men det betyder inte att jag hade plockat en annan startelva. Vi hade dock haft en liten breddare trupp att tillgå. Annars känns det på truppen att man går och väntar på att det äntligen ska dra igång på riktigt.

Kommer Ni att sjunga ”Forza Råå” efter varje vinst i år?

Vet inte, ska vi sjunga den ska den komma spontant vid segern. Inte kännas på tvingad som den ibland gjorde förra året. För två år sedan när vi började sjunga den så kom den helt spontant efter segern i premiäromgången.

Om du får spontant tippa vilka lag du tror plockar hem topplaceringarna när serien är slut, vilka tre lag väljer du då?

Vången, Stattena och Lunds BK... Outsider Råå IF...

General Manager, det är en tuff titel som bärs av många stora herrar, vad betyder den för dig?

Det betyder att man äntligen förstått vilken stor person jag är... Det betyder egentligen att jag har ett övergripande ansvar för den sportsliga biten, men kan lägga ut den dagliga driften på mina kollegor.

Vi önskar dig och laget all lycka till i år och hoppas vi får korka upp champagnen när serien är slut. Vågar du tippa slutresultaten i seriepremiärerna på söndag?

Jag tror på en 4-2 seger (Var av sju mål på hörna ;)).....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar