onsdag 5 augusti 2009

Roger Trygg: Jag tror fortfarande på Råås Finest

När jag skriver detta känns det som Italien är närvarande. Semester, tjugofem grader på en lugn och fridfull balkong. Blommorna doftar underbart och Tomas Andersson Wij sjunger om varje steg, varje andetag. När jag tänker på Italien är det inte bara gudomliga Pizzor och knäckande arkitektur som dyker upp utan även så klart fotboll. Det är inte för inte som Råås Finest spelar på en fotbollsplan uppkallade efter Italiens mäktigaste fotbollsarena San Siro. Skillnaden mellan azurblå och ljusblå är hårfin.

Råås Finest, ni är ett härligt gäng. Jag trodde allt var kört i vintras men ni har rest er och kommit tillbaka hundra gånger starkare. Ni har vunnit matcher trots att ni spelat dåligt. Ni har spelat bländande fin fotboll och krossat favoriter. Ni har gjort så mycket som jag inte trodde ni kunde för sju månader sedan. Jag tror på er så stenhårt att Black Sabbaths riff känns som hissmusik i jämnförelse. Jag tror ni tar hem serien i år. Det är ett ljusblått år i år!

Jag har svårt att se att Stattena BB ska hålla hela vägen, även om laget är seriens kanske bästa i sina bästa stunder. Allt annat vore ju konstigt eftersom Bluebirds är sponsrade av ett Allsvenskt lag. Lund är i mina ögon det största hotet. Lill-Wä, som ni spelade på San Siro i våras. Att Råås Finest lyckades vinna den matchen är ett mindre mirakel. Jag kan förstå om ni tyckte det var orättvist. Men deppa inte, ni kommer att vara med och slåss om de två översta platserna i höst.

Råå då? Det går trögt för U-laget men Coach Pelle är en slipad herre, han kommer att styra upp det. Hösten brukar vara den tiden U-laget blomstrar så jag har inga tvivel om att kontraktet i division fyra inte säkras.

Man kan se det på många sätt, Råås tjejer har guldvittring. Råå har seriens vassaste anfallsduo i Sara Söderkvist och skyttedrottningen Jenny Olofsson. Det finns rutin, nytänkande och styrka i laget som är en härlig mix. Jag väntar fortfarande på Emma Ekenberg och Emma Andreassons genombrott. Jag glädjer mig att se Linda Theodoridis, Sandra Lennung och Mathilda Lundbladhs fighting spirit och jag tror på den graciösa fotbollsdirigenten Sandra Lännerberg spelblick som en viktig kugge. 

Coach Per Söderkvist fingertoppskänsla, som är skrämmande effektiv ibland, är också en av grunderna jag stabilt låter mina argument vila på. Jag vet att en spelare som Melissa Söderstjerna kommer att dribbla bort fler ytterbackar än någon annan i denna divisionen. Jag väntar på den kluriga och talangfulla Anna Backlunds riktiga comeback i rampljuset samt håller tummarna för att Lollo Möller snörar på sig dojorna och gör ett par matcher i höst.

Jag skulle kunna gå igenom hela laget och använda varje individ som argument för guldet. Men det behövs inte. Råås Finest är en enhet som välter regeringar. Det är inte en one-hit wonder, det är ett lag som rest sig från en mörk vrå till att lysa som de stjärnor alla är.

Råås Finest tar hem guldet i år. Jag ger er självförtroendet och berättar här hur det är. Ni har det inom er, allt att vinna, inget att förlora. Era motståndare ser på er med rädsla i benen. Ni har en spelidé och en kamratanda som kommer vinna. Ibland får man spela, ibland får man sitta på bänken. Oavsett är ni ett lag, ett jävligt bra lag. 

Kom ihåg vem som sa det först att seriesegern går till Råå. Lita på Per, Pelle och de andra. Lita på magin och på er själva!

Grattis i förskott!

Roger Trygg

Ps. Tomas Andersson Wij är Sveriges svar på Eros Ramazotti, det är anledningen till att jag försvenskar det italienska lite.

3 kommentarer:

  1. Notis: Eskils vann över Lund i måndags med 9-0, i en match som endast varade i 70min pga åska. Bör väl inte vara något problem?

    SvaraRadera
  2. Hoppas de går som du säger Roger trygg :) Vi skall göra vårt bästa!!

    SvaraRadera
  3. Har man sett Lund vet man, det är inget lag man ställer in skorna mot... Beware!

    SvaraRadera