onsdag 9 december 2009

Ljusblå Hjärtan Intervju med 2010 års tränare Micael Möller

Vi har inte mycket kvar tills det Ljusblå året 2009 är över och bloggen tar en välbehövlig och välförtjänt (om vi får säga så själva) semester. Men det som återstår är en magisk intervju med nästa års tränare Micael Möller samt avslöjandet om vem eller vilka som plockar hem...

"Ljusblå Hjärtans Fighting Spirit Award 2009"

Men vi börjar här med en fin intervju med Herr Möller, i våra ögon en ypperlig och kompetent fotbollsgentleman att ta över efter General Manager Per Söderkvist.

Ljusblå Hjärtan Bloggen plockar ut det bästa ur Micael, allt ifrån hans seriösa och ambitiösa sida till hans fenomenala humoristiska sida, och han bjuder upp till en behaglig dans.

Som vanligt ger vi er kvalitativ läsning så sätt er bekvämt, tänd julbelysningen, hämta pläden och lär känna mannen, myten och rockbrodern Micael Möller, Råås Finest Finest Tränare 2010.

Hej Micael, det känns riktigt härligt att du återigen blir Ljusblå, hur resonerade du när du fick erbjudande om att ta över efter Per Söderkvist? Var det ett svårt val?

Ja och nej. Svårt därför att jag vid tillfället tappat all motivation för fotboll. Lätt med tanke på den erfarenhet jag har av laget och föreningen från tidigare plus det faktum att det innebär huvudansvar.

Du har under 2009 verkat i Stattena, har du utvecklats som ledare/tränare i ett Allsvenskt lag? Vad har du i så fall utvecklat mest?

Jag var assisterande tränare till Marianne Miettinen. Under uppstarten, då ingen annan fanns på plats, tränade jag laget själv. Det jag mest lärd mig är att bygga övningar anpassade till det spelsystem som vi spelar.

Många är nyfikna över varför du tillfälligt ”sa upp dig” från ditt tränarjobb i Stattena efter sommaren för att sen gå tillbaka senare i höst för att hjälpa till när huvudtränaren slutade. Vad var det som fick dig att lämna efter sommaren?

Enkelt uttryckt kan man säga att jag var helt tom på energi. Vad detta berodde på vill jag inte kommentera mer. Att jag kom tillbaka berodde helt enkelt på att de två tränarna som var kvar inte hade "heltidskontrakt" utan behövde hjälp för att kunna bedriva träningen på ett bra sätt. Det rörde sig också enbart om 2 ggr i veckan under 5 veckor.

Nu blir det Råå IF 2010, vad har du för förväntningar och förhoppningar inför året?

Jag ser det som en utmaning att försöka utveckla spelarna att tänka och spela fotboll så som jag tycker fotboll skall spelas. På sikt tror jag laget har möjlighet att kliva uppåt i seriesystemet, men vi skall bygga i lugn och ro. Råå (eller var det Rom) byggdes inte på en dag.

Du var i Råå senast 2008 där du ingick i en tränarkvartett av hög rang, vad är det roligaste du tar med dig från den tiden?

Två saker. Träningslägret i Parchim samt de mysiga stunderna i bastun.

Som spelare var du stenhård och ambitiös, hur är du som tränare om du fick måla en bild med dina egna ord?

Engagerad tror jag beskriver mig bäst.

Det är den tiden nu då trupper ska förstärkas. Vilka positioner på plan skulle du helst förstärka Råå med inför 2010?

En spelare med spetskompetens och rutin från spel i högre serier. Position är inte så viktigt. Det finns redan många bra spelare i truppen som kan utvecklas ytterligare. De är oftast mer värdefulla än ett nyförvärv.

Du kommer att ha Nina Blom som assisterande tränare, vad är det bästa med henne?

Allt. Nina är den absolut bästa kollega jag haft som assisterande. Vi kompletterar varandra på ett bra sätt, oftast kompletterar hon mig mer än jag henne.

Senast du var i Råå var du väldigt noga med passningstekniken, är du fortfarande angelägen om att den tekniken ska sitta eller har du helt nya värderingar inför 2010?

Passningsteknik och mottagningar är ju grunden till bra fotboll. Där blir ingen ändring. Fråga spelarna i Stattena. De kan vakna mitt i natten och höra mig tjata om "rätt fot".

Du har två riktigt duktiga döttrar som har spelat i Råå tidigare, kommer du locka tillbaka dom nu när du tar över rodret?

Den tiden är tyvärr över när jag kunde bestämma vad de skulle göra.

Du är vida känd för din fantastiska humor, vem är världens roligaste komiker tycker du och vilken tv-serie följer du helst?

Du menar förutom jag själv? TV-serie är självklart 2 1/2 Men. Den andra frågan är lite svårare att svara på. Hasse & Tage är nog de som influerat mig mest.

Vi kan inte heller blunda för ditt brinnande musikintresse. Vi har tidigare kallat dig för Helsingborgs svar på Peter Gerhardsson, en fantastisk tränare med magisk musiksmak. Vart kommer ditt musikintresse ifrån?

Musiken.

Ha ha ha, den borde vi ha förutsett. Kan du dra några paralleller mellan musik och fotboll?

Det skulle i så fall vara att det är ofint att spela falskt. Lite mer seriöst kan man kanske tycka att när fotboll flyter på så som Barcelona spelar så kan det ibland uppfattas som om spelarna rörde sig till musik.

Vilka är dina tre favoritskivor just nu?

Utan inbördes rangordning "Bury the lies" med Takida, "Dance Love Pop" med Agnes samt "Bandit Rock" med diverse artister.

Tillbaka till fotbollen en stund Müller, kan du beskriva ditt sett att se på fotboll i en mening?

Jag ser fotboll som underhållning, dvs alla som varit närvarande vid en macth (spelare, funktionärer, åskådare etc) skall gå därifrån med en behaglig känsla av att ha varit med om någonting speciellt som är väl värt att vara med om igen.

Vad anser du är ”Kvalitets träning”? Alltså om du kör ett 90 minuters pass, hur uppnår man högst kvalitet då?

Det viktigaste är att alla, tränare som spelare, är väl förberedda och tar sig an träningen med gott mod. Då blir också resultatet bra, nästan oavsett vad man gör.

Vad är planerna för Råås Finest nästa år, får vi det efterlängtade avancemanget upp till Division 2?

Låt mig återkomma i September 2010 och svara på den frågan.

Fair enough! Så hur ser du på framtiden för damfotbollen i Helsingborg? Nu går Stattena och HDFF ihop och gör ett lag för Division 2, tror du vi får se fler sammanslagningar av denna sort inom kort?

Inte i Helsingborg. Jag förstår det som sker mellan Bluebirds och HDFF men på sikt vill jag personligen ha fler damlag i stan, hur nu det ska gå till.

För att runda av lite, vad önskar du dig i julklapp i år?

Samma som Bert, dvs "Ett lång och lyckligt liv".

Ljusblå Hjärtan önskar dig och laget all lycka till 2010 och vi ser fram emot att följa er framfart under nästa år!

Forza Råå!

1 kommentar:

  1. Jag vill vara med om något speciellt många gånger nästa år och jag vill gå hem med en behaglig känsla mååånga gånger :)

    SvaraRadera