onsdag 28 januari 2009

"Ett år med förändringar" av Miss Q

Ljusblå Hjärtan presenterar här stolt Miss Q´s comeback. Som vanligt bjuder hon på fantastisk och tänkvärd läsning och vi är så glada att hon har valt att berika bloggen med sina texter. Läs och njut kära vänner.

Ett år med förändringar

Säsongen 2009 innebär för mig, och säkert många andra, förändring. Det är ett år där nästan ingenting är sig likt samtidigt som många av sakerna från föregående år ändå finns kvar. Dock är det inte det gamla som jag minns utan det är allt det nya jag står inför som finns närmst mitt ljusblå hjärta. Jag ser på förändringen med både glädje och utmaning men inom mig finns även en viss rädsla. En rädsla för att allt det gamla placeras i ett fack som endast finns kvar inom mig och som inte längre kommer att visas. ”You have to face the past before you can let it go.” Så riktigt än har inte den där riktiga tryggheten och styrkan infunnit sig hos mig. Men jag vet att vi alla jobbar hårt för att kunna skapa nya rutiner och arbetssätt som fungerar för just oss. Jag vet också att den förändring vi nu är en del av kan vara starten på en ny och framgångsrik era, där de bra resultaten kommer att läggas på hög.

En förändring kan innebära så många olika saker men vad många nog helst vill associera detta ord med är förbättring och utveckling. Självklart vill man att en förändring ska föra något gott med sig som gör att alla kan ta ett eller flera steg framåt. Vi har tillsammans redan tagit många steg i rätt riktning, mot en position där tryggheten, glädjen och värmen är det som lyser igenom vår tillvaro. Trots detta finns det en hel del steg kvar att ta. Steg som jag är helt övertygad om att vi kommer att ta inom en snar framtid.

2009 innebär inte bara förändring utan även nytänkande och nya möjligheter. En nystart kanske man kan säga för att använda ett annat ord. Sedan mer än en månad tillbaka stod det klart att stora delar av vår gamla och beprövade tränarstab skulle bytas ut för att i stället ersättas med ett gäng nya och för oss mer eller mindre oprövade tränare. ”Det finns stunder då man delar med sig och håller hand och väljer samma väg. Men förr eller senare kommer man till ett vägskäl. Ibland måste man gå åt olika håll vid vägskälet. En kanske måste vända medan den andre fortsätter.” Inspirerande och välbehövt kan många tycka, medan andra tycker tvärtemot. Jag har fortfarande inte kommit underfund med var jag står i denna fråga tyvärr, men för att använda en gammal klyscha så säger jag att tiden får utvisa.

Under de senaste veckorna har vi även fått nya spelare som vill vara med och kämpa för de ljusblå färgerna säsongen 2009. Lägg även till alla de spelare som kommer underifrån och fyller på. Allt detta tillsammans gör att stabiliteten och rutinerna rubbas, konstigt vore det annars. Men det vi ändå har gemensamt är strävan mot att uppnå våra mål. Både våra individuella men kanske än viktigare de mål vi sätter upp tillsammans. Alla vill vi nå lagmässiga framgångar och kämpa för varandra för att vi alla ska kunna ta ett steg framåt i vår utveckling. Förutsättningarna finns där och nu är det bara att kasta sig ut i ett för tillfället okänt territorium, där nya ledare ska leda oss i rätt riktning. Vissa gånger kommer vi att gå på villovägar, men minst lika många gånger kommer vi att välja den rätta vägen.

Special quotes from Miss Q
”Endast den skoningslöse som är utan fruktan vinner segern.”
”Att vinna lär någon sig inget av men att förlora kan leda till stor vishet.”
”Sport erinrar om att alla har en inre styrka. När som helst kan en utmanare vinna.”
”Erfarenhet föder visdom.”
”Ingen lycka går upp mot glädjen att hitta ett hjärta som förstår.”

Miss Q

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar