fredag 12 december 2008

Råå Ifs Finest maskot Kjell om livet, laget och sitt kall

Ljusblå Hjärtan smög sig in i Råås Finest omklädningsrum sent igår kväll för att prata lite med lagets maskot Kjell. Här följer konversationen i korthet.

Tjena Kjell, long time no see, vad hittar du på?

Inte ett skit, sitter bara och väntar på att vintersäsongen ska komma igång.

Hur fördriver du tiden här i mörkret?

Jag brukar sniffa på skorna inne i pannrummet, då somnar jag direkt. Sen städar jag lite ibland och umgås med min kompis Sandra.

Men är det verkligen livet du vill leva?

Jag har inget val. Är man maskot så är man. Det är mitt kall i livet.

Kjell, är flickorna dumma mot dig?

Ja, ibland! Jag menar, jag får ta en del smällar och jag väntar fortfarande på att någon ska sy ihop min skada. Ryktet säger att mitt hem, omklädningsrummet, ska renoveras snart. Då kan dom passa på att fräscha upp mig också. Jag tycker inte om att vissa ska envisas om att kasta runt mig i omklädningsrummet. En gång på en bortamatch hamnade jag i väskan med svettiga matchkläder, då kände jag mig inte mycket värd. Ibland vill man bara få en kram. Jag har iofs lärt mig att inte ta illa upp när någon använder uttrycket "att göra en groda", det är framsteg. Per brukar även använda mig som sudd på taktiktavlan, hur kul tror du det är?

Inte så kul, men är det någon som är snäll mot dig?

Ja, förutom att Per suddar med mig så tror jag han gör det av ren kärlek. Martin brukar också vara snäll. Fast jag tycker mest om Mathilda och José, dom brukar gulla med mig ibland.

Härligt att det finns några som bryr sig. Men du vet väl att hela laget och supporterklubben älskar dig?

Snyft… Är det så? Jag älskar laget också, ni är mitt allt.

Ljusblå Hjärtan och Kjell korkar sedan upp en fin flaska glögg och myser lite med julmusik medan snön börjar falla över San Siro. Efter två glas börjar Kjell bli lite trött och vi stoppar om honom och önskar honom en riktigt god jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar