måndag 22 december 2008

Ljusblå Hjärtan möter Succétränaren Tobias "Pelle" Aldgård

Ljusblå Hjärtan har analyserat atmosfären och någonstans i kosmos fann vi tid att prata lite med succétränaren Tobias "Pelle" Aldgård.

Pelle var en av anledningarna att Råås Finest U-lag klättrade från division 5 till division 4 genom en strålande genomförd säsong. Laget anammade A-lagets spelidé och visade i de flesta matcherna att dom verkligen förtjänade att gå upp en division.

Pelle är, förutom en magiskt trevlig gentleman, även en duktig målvakt och en person med humor som till hör A-ligan. Vi mötte upp, växlade några ord och sa adjö till denna blivande stortränare. Så här lät det i klartext.

Pelle, ett stort grattis från oss i Ljusblå Hjärtan till avancemanget med U-laget till division 4. För att använda en utsliten klyscha, hur känns det?

Man tackar, det känns otroligt bra. Det har ju hunnit lägga sig och jag har börjat blicka framför inför nästa års erövringar men så fort man ägnar det en tanke känns det otroligt bra och framför allt roligt.

Du har nu avklarat ditt första år som coach, är du nöjd med din egen insats?

Det har gått upp och ner. Jag har gjort så gott jag kunnat och som alltid är det lätt att vara efterklok men överlag är jag faktiskt nöjd. Mest nöjd över hur bra tjejerna har presterat under min "ledning".

Nästa år blir det nya kollegor, kommer du att sakna de du har haft i år?

Om jag kommer sakna de? Klart jag kommer. Men sedan så försvinner de inte från jordens yta (som tur är) så jag kan fortfarande träffa dem och ordskämtstävla över ett par öl. Men samtidigt så ser jag fram emot en ny säsong och nya kollegor.

Vad har du för personliga, och dom kan vara helt spontana, målsättningar inom fotbollen 2009?

Mina personliga är att utvecklas som tränare och bli bättre på vad jag valt att göra. Men för laget sätt så ska Dam A vinna div 3 och Dam U stanna kvar i div 4.

Coach Martin Larsson har sagt att du har en strålande musiksmak, håller du med om det?

Det är väl så att smaken är som baken men självklart tycker jag att jag har bra musiksmak. Och bättre kan den bli om jag hänger med DeLarsson och hans gigantiska skivsamling. Bättre vägledare får man leta efter.

Coach Per Söderkvist säger att du är en jävel på Nintendo men vi undrar så klart nyfiket, är du bäst av er två?

Nintendo kan vara mitt andranamn (efter Per förstås). Men det är främst Zelda som lockar. Jag och Per brukar, till Saras förtret, ha Zelda dagar där vi spelar så mycket som 5 timmar i sträck. Men det är mest när "brandmannen" inte jobbar.

Handen på hjärtat Pelle, vem slår bäst frisparkar i tränarstaben 08?

Med DeLarsson och Mice ute ur bilden så måste jag säga att det gör jag. Den som hotar mig kan vara Per men för att citera AW på träningslägret i Parchim när Per sköt över på parstraffarna "Det är rätt Söderkvist, den ska bort!". Legenden säger att han var nära att träffa ett av planen som cirkulerade runt anläggningen.

Ljusblå Hjärtan diggar din stil, hur ser du själv på dig som förebild åt töserna?

Jag har alltid svårt att se mig som förebild och det är inte lättare för att ljusblåa hjärtan frågar. Men jag försöker se till att alla har skoj och ändå kan prestera bra. Dock brukar det sistnämnda bli lite lidande men man ska lära sig av sina misstag.

Vem är världens bästa fotbollsspelare enligt dig?

hmmm. Jag? inte de.. nähä.. då får jag tänka. Det måste vara Zlatan eller Casillias

Vem hade du helst druckit en kopp kaffe med. Shakira eller Bill Baley?

"Three men walk into a pub". Det måste vara Bill Baley som är den givna fikakompisen.

Ljusblå Hjärtan är alltid ute efter scoop, så Pelle, berätta vad du helst skulle vilja få i julklapp i år?

Är det jul snart? ajdå. Men vad jag önskar mig förutom fred på jorden och mer makt åt ekorrarna måste vara att få ett riktigt riktigt roligt år med Råå IF Dam år 2009.

Tack för att du tog dig tid Maestro. Din blogg är för övrigt grym. Vem är din favorit bloggare?

Äsch, så bra är inte min. Finns många som är bättre, typ DeLarsson (delarsson.blogspot.com) samt joel (joelsunderbara.blogg.nu). Men även många många fler...

Några sista hälsningar till fansen innan vi skiljs åt?

stay cool, don't be a fool. Nä men god jul och gott nytt år!!!

(Här ser ni Pelle in action som speaker fantastic under Råå Cupen 08, assisterad av Wendel till höger och en del av mastercoach Per Söderkvist hvud i vänster nederkant)



Pelle vandrar iväg i vinternatten med ett leende på läpparna. Vi står förbluffande kvar och undrar varför vi inte blir nämnda som den bästa bloggen. Men så är det och vi är inte bittra för det. Vi diggar Pelle skarpt och räknar kallt med att vi är med på hans best of lista nästa år.

God jul och Gott nytt år Pelle, hombres 4-ever och Hats Of For The Zebras!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar